Sunday, 9 September 2012

Sahabat Sejati Idaman Ramai



Assalamualaikum!

Hai..! Hai...! Hai....! :D
Okey, terserlah kegedikan dan tidak matang saya sejak entri What's the matter with bosan.
Entri kali ini saya mahu berbicara tentang sahabat.
Saya tahu, semua orang mahukan sahabat sejati. Saya pun begitu. :)
Kalau nak sahabat, kena berusaha lah kan?

Saya ada soalan cepu emas!
Adakah anda mempunyai kawan?
Adakah anda merupakan kawan baik kepada seseorang?
Adakah anda merupakan sahabat yang baik kepada kawan anda?
Hmm.. Sila jawab di ruang komen. 
Blogger cipta ruang komen bukan untuk hiasan ya, cik kak dan cik abang. :p

Hmm... Tepuk dada tanya selera! :)
Kalau anda seorang sahabat yang baik, Alhamdulillah. Bertuah siapa yang jadi kawan awak.
Kalau anda bukan seorang sahabat yang baik, pi bunuh diri sebelum aku bunuh kau. :p (Ok, just kidding! :) )
Anda minta maaf kepada kawan anda. Kalau tidak berminat mahu jadi sahabat dia, berterus teranglah dengan dia. Kalau masih berminat mahu berkawan dengan dia, ubahlah sikap anda sebaik mungkin. :)
Kalau anda tak tahu, pergi ambil kertas kosong dan pen. Lepas itu, beri pada kawan anda dan suruh dia senaraikan sikap anda yang dia kurang gemari. Bila sudah dapat, janganlah pula mahu marah. Sabar! Jangan terus mahu maki dia. Amboi! Nanti saya sepak masuk longkang, baru tahu! :p
Sudah dapat kertas kan? Awak baca dan ingat balik sikap awak. Dah tahu tu, silalah ubah ya! Saya selalu buat begini. Heheh..

Sekarang ini mula sesi ceramah. :)
  
“Sebaik baik sahabat disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya" (H.R al-Hakim)

'Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati..'

 *Erti sahabat.

ALLAH SWT mencipta makhluk di atas muka bumi ini berpasang-pasangan. Begitu juga manusia, tidak akan hidup bersendirian. Kita tidak boleh lari dari berkawan dan menjadi kawan kepada seseorang. Jika ada manusia yang tidak suka berkawan atau melarang orang lain daripada berkawan, dia dianggap ganjil dan tidak memenuhi ciri-ciri sebagai seorang manusia yang normal.
Inilah antara hikmah, kenapa Allah SWT mencipta manusia daripada berbagai bangsa, warna kulit dan bahasa. Firman Allah SWT dalam surah al-Hujurat ayat 13, yang bermaksud :

“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan berpuak-puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu sama lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang lebih bertakwa. Sesungguhnya Allah maha mengetahui, lagi maha mendalam pengetahuanNya.’

DALAM Islam faktor memilih kawan amat dititikberatkan. Hubungan persahabatan adalah hubungan yang sangat mulia, kerana kawan atau sahabat berperanan dalam membentuk personality individu. Ada kawan yang sanggup bersusah-payah dan berkongsi duka bersama kita, dan tidak kurang juga kawan yang nampak muka semasa senang dan hanya sanggup berkongsi kegembiraan sahaja.
Pendek kata sahabat boleh menentukan corak hidup kita. Justeru, jika salah pilih sahabat kita akan merana dan menerima padahnya. 
Selari dengan hadith Rasululah saw yang bermaksud : 
“Seseorang itu adalah mengikut agama temannya, oleh itu hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya” (H.R Abu Daud). Bak kata pepatah Arab, “ Bersahabat dengan penjual minyak wangi, kita akan menerima percikan wangiannya, manakala bersahabat dengan tukang besi, percikan apinya akan mencarikkan baju kita.”

*Ciri-ciri seorang sahabat sejati

Apakah ciri-ciri seorang sahabat yang baik? 
Seorang bijak pandai berpesan kepada anak lelakinya: “Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut :
- Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu;
- Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik persahabatan kamu;
- Jika engkau memerlu pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu;
- Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik;
- Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu, dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu;
- Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya;
- Jika engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya;
- Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), dia akan menayakan kesusahan kamu;
- Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahan kamu;
- Jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkan kamu;
- Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu;
- Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan   persahabatan.
- Dia membantumu menunaikan tanggungjawab serta melarang melakukan perkara buruk dan maksiat
- Dia mendorongmu mencapai kejayaan didunia dan akhirat.
Sebagai remaja yang terlepas daripada pandangan ayah ibu berhati-hatilah jika memilih kawan. Kerana kawan, kita bahagia tetapi kawan juga boleh menjahanamkan kita.
*Ciri-ciri seorang sahabat durjana
Hati-hatilah atau tinggalkan sahaja sahabat seperti dibawah:

sahabat yang tamak: ia sangat tamak, ia hanya memberi sedikit dan meminta yang banyak, dan ia hanya mementingkan diri sendiri.

sahabat hipokrit: ia menyatakan bersahabat berkenaan dengan hal-hal lampau, atau hal-hal mendatang; ia berusaha mendapatkan simpati dengan kata-kata kosong; dan jika ada kesempatan membantu, ia menyatakan tidak sanggup.

sahabat pengampu: Dia setuju dengan semua yang kamu lakukan tidak kira betul atau salah, yang parahnya dia setuju dengan hal yang tidak berani untuk menjelaskan kebenaran, di hadapanmu ia memuji dirimu, dan di belakangmu ia merendahkan dirimu.

sahabat pemboros dan suka hiburan: Ia menjadi kawanmu jika engkau suka pesta , suka berkeliaran dan ‘melepak’ pada waktu yang tidak sepatutnya, suka ke tempat-tempat hiburan dan pertunjukan.

Hati-hatilah memilih kawan, kerana kawan boleh menjadi cermin peribadi seseorang. Apa pun berkawanlah kerana Allah untuk mencari redha-NYA.

Okey. Itu saja daripada saya. :)
Copy & Paste : Kenalilah Hati
Renung-renung kan! :)

Shining the Lightning,
Syahirah Suhanna
    -@captainsuhanna

No comments:

Post a Comment