Friday, 23 November 2012

Blogger berpindah

*Assalamualaikum*

Hai. Beberapa bulan yang lepas, Kak Suhanna ada kasi blog ni dekat saya.
Tapi, saya dah ada blog sendiri dan Kak Suhanna busy untuk online sebab dia nak ambil PMR tahun depan.
Jadi, saya nak bagi blog ini dekat orang.
Kalau berminat, boleh IM saya dekat facebook atau twitter. :)

Ini blog saya :
Shine The Lightning

Di situ, ada alamat facebook dan twitter saya. :)
Jangan lupa follow blog saya. Hehe.. promote sekali xD
Kbye, assalamualaikum.

Tuesday, 18 September 2012

Bodoh vs Pandai

Pada suatu petang, seorang tukang gunting rambut sedang bekerja. Ketika sedang menggunting rambut pelanggannya, dia pun memulakan bicara.

Tukang gunting rambut : Abang.. Kalau abang mahu tahu, dalam pekan ini ada seorang budak yang bodoh.

Pelanggan : Bodoh sangatkah budak itu? *mula tertarik*

Tukang gunting rambut : Hahahah! Dia memang bodoh. Mari saya buktikan kepada abang. Abu! Abu!

Dia dengan segera memanggil-manggil budak tersebut.

Abu : Ya, pakcik!

Tukang gunting rambut : Abu, pakcik mahu bagi kamu duit. Ambillah.

Tukang gunting rambut itu menghulurkan satu not RM 1 di tangan kanannya. Manakala not RM 10 di tangan kirinya.

Abu menambil not RM1 itu lalu berlalu pergi setelah mengucapkan terima kasih.

Tukang gunting rambut : Abang tengoklah. Betapa bodohnya budak itu. Hahahah!

Pelanggan : Hmm.. betul kata awak!

Tukang gunting rambut dan pelanggannya terus mentertawakan tindakan Abu itu. Ali yang turut menyaksikan kejadian itu berasa pelik lalu bertanya kepada Abu.

Ali : Weiyh. Kenapa kau tak ambil RM 10 tu?

Abu : Buat apa aku nak ambil?

Ali : Betul cakap tukang gunting rambut. Kau memang bodoh.

Abu : Hahah! Ali, tukang gunting rambut tu dah bagi aku RM 1 sebanyak beratus-ratus kali. Kalau aku ambil RM 10 tu, permainan tamat!

Ali : Hahahah! Kau memang bijak!

Moral of the story → Jangan ikut suka hati kata orang bodoh. Silap haribulan, kau yang dibodohkan. XD

Saturday, 15 September 2012

Tips menjaga wajah dengan betul


Assalamualaikum!

Hye! Hye! Hye!
Entri kali ini ialah tips untuk mencuci wajah dengan betul.

Okey. Seperti yang uols tahu, (mungkin ada yang belum tahu. Heheh..)
Kalau tidak menjaga wajah dengan betul, pelbagai masalah akan timbul.
Masalah? Ops!
Bukan masalah seperti kes buli di sekolah, ya!
Maksud saya, pelbagai perkara akan tumbuh dengan subur di wajah itu.

Seperti jerawat, pori yang besar, bintik hitam dan lain-lain lagi.
Sudah semestinya uols benci semua tu. -.-
Saya pun benci, okey! :p

Heheh.. Sudah mula marah?
Bertambah kedut di muka itu nanti!
Okey, kita teruskan.

Langkah Pertama - lap wajah yang berminyak/berpeluh dengan tuala yang bersih. Lepas itu, basuh wajah dengan air suam bagi membuka liang pori-pori.
Langkah kedua - apabila liang pori-pori terbuka, ia lebih senang untuk menyerap ke dalam wajah.
Langkah ketiga - ratakan dan urut pencuci muka.
Langkah keempat - gunakan air sejuk setelah sudah siap 'manyapukan' pencuci muka di wajah. Ia bagi menutup liang pori-pori.
Langkah kelima - lap wajah dengan tuala bersih. Lebih bagus lagi, pakai losyen. Ia bagi melembabkan kulit wajah.
Langkah keenam - lebih bagus untuk menutup liang pori-pori dan make-up tahan lama, pakai toner. Lepas itu, tekup wajah dengan ais sehingga rasa kebas. 

Okey. Saya sudah habis.
Maaf akibat sikap saya yang merapu pada entri ini.
Mahu buat bagaimana, sudah bosan. -.-
Sekian,
Assalamualaikum. :)

Shining the Lightning
Syahirah Suhanna

@captainsuhanna

Friday, 14 September 2012

Tips peperiksaan by myself.



Assalamualaikum.

Hai! Hai! Hai!
Kali ini, saya sendiri turun blog untuk bagi tips.
Okey.
Masa nak tulis entri ini, teringat pula bila skype dengan bestie saya pada malam hari isnin.
Saya ajar dia math. Okeylah, saya boleh dikatakan hebat dalam math.
Okey, saya mengaku. XD
Kita mula sekarang. Kalau tak sampai besok tak habis merapu.


Menghafal
Beberapa orang menghadapi kesukaran untuk menghafal. Mungkin sebab berasa pening apabila melihat buku.
Di sekolah saya, cikgu suka adakan pop kuiz. Yup, best sangat cikgu. Sampai hari-hari kan? -.- Cikgu selalu cakap, "Baiklah. Kamu ada 5 minit untuk tengok muka surat 30 dan 31." (Muka surat itu, bukanlah hari-hari yang sama.) Jadi, teknik saya ialah saya akan baca perkara penting yang perlu dihafal. Sambil itu, mulut saya akan berkumat-kamit. Lepas dah yakin saya dapat tangkap, saya akan letak tangan atau tutup mata. Sambil itu, saya akan cakap sendirian untuk mengingati apa yang sudah dihafal. Kalau ada terlupa sedikit, jangan paksa diri! Tengok sahaja buku itu. Buat perkara yang sama sehingga awak betul-betul hafal.
 
Di dalam kelas 
Sentiasa tumpukan perhatian dalam kelas. Yang lelaki, jangan asyik nak main dengan kawan dan mengusik perempuan. Nanti ada juga kasut terbang. Yang perempuan pula, jangan asyik mahu bergosip. Amboi! Aku sumbat mulut kau dengan cili hijau 10 paket. Confirm seminggu jadi bisu.
 
Buat nota kecil
Tips ini, cikgu pendidikan seni saya yang ajar. Mungkin sebab masa itu saya dapat D. Nasib tak gagal semua subjek. Nasib juga ada A. Heheh! Begini, awak ambil satu kertas A4. Kemudian, lipat dan lipat sehingga boleh muat untuk masuk ke dalam poket. Lepas itu, perasan tak ia akan terbentuk jadi ruangan petak secara tak langung? Dalam ruangan itu, tulislah nota. Hasil garisan akibat lipatan boleh dijadikan sebagai garisan halimunan. Ketika masa lapang, bolehlah baca nota. Tidak perlu susah-payah dan ada alasan untuk bawa buku.

Perbaiki subjek yang lemah
Okey. Perbaiki subjek yang lemah dan lebihkan ke arah subjek itu. Subjek lain yang mungkin awak sudah pro itu, kekalkan. Ada masalah, rujuk buku atau tanya pada cikgu.


Solat dan berdoa
Dua perkara ini amat penting. Tetapi, janganlah hanya bergantung kepada doa semata-mata. Mana usaha awak?
 
Buat jadual 
UPSR dah habis. PMR dan SPM nak dekat. Tak ada jadual lagi? Ya Allah! Pergi buat sekarang. Yang penting, masa belajar sentiasa ada. Jangan pula jadual itu penuh dengan aktiviti bermain internet pula.
 
Belajar masa pagi
Orang kata, belajar masa pagi elok. Cikgu saya pun kata begitu. Lebih elok sebelum Subuh, kita sudah bangun dan menghadap meja belajar selama setengah jam. Selepas itu, solat subuh dan mandi. Selepas subuh, sambung belajar lagi. Jangan pula sambung tidur selepas Subuh. Nanti jadi bebal.

Rehatkan diri
Jangan terlampau stress. Jangan terlampau obses untuk belajar. Ada juga masa rehat. Saya syorkan awak untuk berehat pada waktu petang dan membuat aktiviti yang berfaedah seperti bermain bola atau bermain badminton.
 
Study smart not study hard 
Akhir sekali, belajarlah dengan cara yang bijak. Jangan belajar secara melampau! Kelak akan memudaratkan diri. Ingatlah, usaha tangga kejayaan. :)
 
Sekian sahaja daripada saya.
Sesiapa yang mahu kongsi, diharap dapat menulis bahawa saya yang menulis tips ini. :)
Jangan pula mahu menipu. Ingatlah, menipu itu satu dosa.
Dengan api pun dah takut. Inikan pula api neraka.
Itu sahaja.
Assalamualaikum. :)
 
Shining the Lightning
Syahirah Suhanna

@captainsuhanna

Tips persediaan terakhir menghadapi peperiksaan


Assalamualaikum.

Hai! Hai! Hai! Lepas itu, bye! 
Lol. XD
Sambung terus ya. Saya sudah sakit tengkuk. -.-

Memilih kawan yang sesuai
Di saat ini sangatlah kritikal untuk memiliki kawan yang sesuai dengan persediaan kita menduduki peperiksaan. Kawan yang sesuai adalah kawan yang memahami bahawa kita dalam persediaan menghadapi peperiksaan, maka dia tidak membawa kita kepada kelalaian, membuang masa dan tidak juga mengusik hati kita. Kawan yang baik juga akan membantu kita memberikan keadaan yang selesa dalam pembelajaran dan membantu bila perlu.
  
Mengutamakan nota pendek
Telah kita belajar sekian lama maka tidak punya masa lagi untuk mengulangkaji dengan membaca seluruh buku teks tetapi nota-nota ringkas adalah bantuan terakhir bagi mengingat kembali segala apa yang kita pelajari. Peta minda mudah membantu dalam mengulangkaji ini.

Masa untuk meluahkan apa dipelajari.
Ada kalanya kita memahami apa kita pelajari tetapi sukar untuk menyampaikannya kembali dalam bentuk jawapan. Maka dsyorkan bahawa di saat akhir ini adalah penting untuk kita berlatih bercerita dan menulis kembali apa yang kita fahami dan pelari. Cara lain adalah dengan menjawap soalan-soalan tahun-tahun lepas dan soalan contoh agar kita terbiasa dengan mengeluarkan segala ingatan dan fahaman kita. Ingatlah peperiksaan adalah medan untuk meluahkan segala apa kita pelajari.

Menjaga Hubungan Dengan Manusia dan Alam
Menjauhkan diri dari melalukan kezaliman terhadap orang lain, haiwan dan alam. Jadilah manusia yang baik mulai dari hari ini. Semoga dengan kebaikan kita lakukan, maka kebaikan juga kita perolehi. Termasuklah kita tidak mencela orang lain terutamanya para guru kita. Hubungan dengan ibu bapa teramat penting untuk dijaga. Perbaikilah hubungan kita sesama manusia dan alam agar kita memperoleh keyakinan yang terbaik kerana manusia yang memiliki rasa salah pada orang lain dan manusia yang tidak disukai oleh orang lain adalah manusia yang sering memiliki keyakinan yang lemah dan low-esteem. 

Rehat yang Mencukupi
Ada para pelajar yang sangat berusaha hingga ke saat-saat terakhir tanpa menghiraukan kesihatannya. Otak memerlukan tenaga yang cukup untuk berfikir dan mengingati segala memori. Maka, wajar untuk tidak terlalu membebankan badan di hari-hari menghampiri peperiksaan. Dapatkah tidur dan rehat yang cukup. Jika bersedia, hanya ambil satu atau dua jam sahaja pada malam peperiksaan untuk menelaah kembali dan terus rehat. Berehat tidak bermaksud berhibur. Rehat yang cukup juga tidak bererti mengambil pil-pil untuk berjaga dan memberi tenaga. Ini sangat tidak digalakan kerana pil-pil seumpama ini boleh melemahkan keupayaan minda.

Mengelak Kecelakaan dan Menjaga Kesihatan
Elak mengambil masa di luar rumah atau di jalanan terlalu lama. Ini dapat mengurangkan risiko mendapat kecelakaan. Berdoa agar Allah memberi kebaikan pada kamu. Makanlah dengan makanan yang seimbang dan sihat. Sayur-sayuran dan buah-buahan adalah amat penting bagi memberi vitamin yang cukup ke otak. Kismis dan madu adalah amalan kesihatan yang baik. Jika kesihatan terganggu, jangan membuang masa dan terus berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan.

Memohon Guru Halalkan Ilmu
Melangkahlah ke dewan peperiksaan dengan ilmu yang dihalalkan oleh para guru. Jangan lupa kita juga punya guru iaitu kawan-kawan yang mengajar kita. Mohonlah mereka halalkan ilmu yang mereka ajari kita. Semoga dengan cara ini, kita peroleh doa dari mereka dan keyakinan kita bertambah.

Doa & Qiamulail
Jangan tunggu sekolah untuk menganjurkan malam qiamulail dan majlis bacaan yaasin untuk mula berdoa. Malah seharusnya kita sebagai pelajar harus selalu bijak untuk mengatur jadual dan pilihlah malam yang sesuai untuk qiamulail dan berdoa hajat pada Allah. Jangan jemu berdoa kerana Allah sangat gemar hambanya yang berdoa padaNya. Bertaubatlah dengan segala kesalahan yang kita lakukan. InsyaAllah dengan pembersihan jiwa sebegini, kita menjadi seorang yang lebih berkeyakinan.

Sedekah
Keluarkanlah sekadar termampu sedekah. Jadikanlah ini amalan dan rancanglah kewangan kamu. Meskipun kamu masih bergantung pada wang pemberian ayah dan ibu, tidak bermaksud kamu tidak boleh bersedekah. Mungkin hanya sebiji gula-gula atau seteguk air, itu sudah mencukupi sekadar sedekah yang termampu terutamanya pada hari peperiksaan. Ini kerana Allah memberi kebaikan kepada mereka yang bersedekah. Semoga salah satu kebaikan itu adalah kemudahan dalam menjawap soalan dan memperoleh kejayaan.

Restu Ayah dan Ibu
Terakhir dan terpenting adalah mendapatkan restu ayah dan ibu. Jangan melangkah ke dewan peperiksaan tanpa restu ayah dan ibu. Salam dan ciumlah tangan mereka setiap hari ke dewan peperiksaan. Bagi mereka yang berjauhan, telefonlah kepada ayah dan ibu sebelum hari peperiksaan. Ucapkanlah pada ayah dan ibu “doakan saya, restukan saya.”
Insya-Allah, sama-sama kita doakan kita berjaya dalam peperiksaan dan menjadi umat yang berilmu serta beramal dengan ilmu yang bermanfaat. Semoga pesanan ini bermanfaat.

Copy+paste : Nota Fikir
Sekian~
Assalamualaikum. :)
Shining the Lightning
Syahirah Suhanna
@captainsuhanna

Tips menghadapi peperiksaan


Assalamualaikum.
Seperti kebiasaan, kita sambung terus. Heheh..

Pertama - Mengulangkaji pelajaran.
Ya, tidak dinafikan lagi memang benar, jika kita tidak bersedia kita akan merasa gementar lebih-lebih lagi jika kita belum lagi mengulangkaji pelajaran. Tentu perasaan gementar muncul apabila merasakan ilmu masih belum cukup. Kerana itu awak tidak digalakkan untuk belajar disaat-saat akhir. Pastikan adik-adik selesai mengulangkaji pelajaran beberapa hari sebelum peperiksaan bermula. Belajar dan fahami, bukan belajar semata-mata untuk menghafal ya! Gunakan baki hari yang ada untuk menyemak nota-nota kecil untuk menguatkan lagi ingatan awak.

Kedua - Buat persediaan awal.
Apa yang akan berlaku jika tiba-tiba ketika menjawab soalan peperiksaan, pensil awak tumpul tetapi tiada pengasah pensel? Tentu adik kelam-kabut meminjam dari rakan bukan? Tentu sekali pada ketika itu awak akan merasa gementar, awak akan berdebar. Jadi apakah kesannya kepada diri awak? Awak akan “blank”! Perasaan gementar tadi akan mempengaruhi diri membuatkan awak lupa sebentar tentang peperiksaan yang diduduki. Perkara ini perlu dielakkan.
Pastikan awak menyediakan alatan yang secukupnya beberapa hari sebelum peperiksaan bermula. Periksa dan pastikan slip peperiksaan ataupun alat-alat yang perlu dibawa ada bersama awak pada malam sebelum peperiksaan bermula. Barulah awak boleh menjawab dengan tenang 

Ketiga - Tidur awal dan rehat secukupnya. 
Rehat yang secukupnya adalah penting bagi pelajar kerana berfikir memerlukan penggunaan tenaga yang tinggi. Jadi jika tubuh awak lemah dan tidak bertenaga, keupayaan awak untuk melontarkan buah fikiran ataupun menjawab soalan peperiksaan akan terjejas. Pada malam peperiksaan, adik-adik harus tidur awal. Elakkan dari bersukan sehari sebelum peperiksaan kerana dikhuatiri awak akan terlalu penat sehingga mengganggu keupayaan awak untuk menjawab peperiksaan.

Keempat - Semak jadual betul-betul
Adalah sangat-sangat penting bagi adik-adik untuk menyemak jadual peperiksaan sebaik mungkin. Jangan tersilap! Ini kerana masalah akan timbul dari segi persediaan awak untuk menjawab peperiksaan. Kadangkala waktu peperiksaan tidak sama menyebabkan awak terlepas dari menduduki peperiksaan tersebut. Bagi mengelakkan kekeliruan pastikan awak tanya pada guru awak dan periksa jadual yang diberi bersama rakan bagi memastikan awak tidak tersilap.

Kelima - berdoa dan bertawakal.
Akhir sekali, kita hanya mampu merancang tuhan yang menentukan. Selepas kita berhempas pulas belajar, apa yang awak perlu lakukan adalah bertawakal kepada Allah dan sentiasa berdoa untuk kejayaan diri awak. Pastikan adik-adik mendoakan kejayaan rakan-rakan yang lain juga. Jika adik-adik tidak mendapat apa yang diinginkan apabila mengambil keputusan nanti, bersyukur sahaja atas apa yang adik dapat. Kerana walau apapun keputusannya, ianya adalah anugerah dari Allah. Yang penting bagi kita umat Islam adalah jangan buruk sangka pada Allah, setiap apa yang Allah lakukan kepada kita ada sebabnya. Ada hikmah disetiap kejadian yang berlaku.

Copy+paste : Innovology 
Sekian..
Assalamualaikum. :)

Shining the Lightning
Syahirah Suhanna

@captainsuhanna

Tips pembelajaran yang betul.


Assalamualaikum.

Hai! Hai! Hai! Kita sambung terus ya?
Kalau saya bercakap, memang berjam-jam lah uols berkampung dekat sini.

Pertama – Tidak mensia-siakan biar pun seminit
Seorang pelajar yang cemerlang menggunakan masa yang teruang, masa pertukaran kelas, masa menunggu kereta sewa, masa sebelum hidangan makanan. Mereka boleh membaca satu atau dua soalan objektif atau ulangkaji pelajaran yang telah mereka baca.

Kedua – Membawa buku ke mana sahaja mereka pergi
Amalkan sikap membawa buku setiap ketika. Sikap ini bukan bermaksud kita mesti membaca buku tersebut. Kemungkinan diri anda tidak membaca apa-apa , tetapi ia memupuk jiwa bersungguh-sungguh dengan kewajipan terhadap pelajaran. Sikap ini membolehkan anda menyemai budaya belajar yang positif dan sikap bertanggungjawab terhadap pelajaran.

Ketiga – Gunakan masa awal pagi
Gunakan sepenuhnya masa awal pagi untuk mengulangkaji pelajaran yang anda lemah. Pupukan semangat belajar pada awal pagi biar pun anda tidak terasa mahu membaca. Usaha ini akan menyemai semangat yang kental terhadap pelajaran dan membolehkan anda mulakan hari tersebut dengan azam untuk berjaya.

Keempat – Buat nota ringkas
Pelajar yang cemerlang sentiasa membuat nota ringkas. Nota tersebut adalah untuk membolehkan anda merujuk kembali apa yang telah anda baca. Ia tidak menjamin ingatan anda tetapi ia meningkatkan kuasa ingatan anda. Dengan adanya nota ringkas, ulangkaji sehari sebelum peperiksaan menjadi lebih mudah.

Kelima – Mengikut jadual sepenuhnya
Aturkan masa untuk setiap aktiviti yang anda hendak lakukan pada hari tersebut. Patuhi jadual belajar anda tanpa syarat. Jangan ikut perasaan. Biar pun anda tidak suka belajar pada sesuatu masa, buka sahaj buku dan membacanya. Jika anda mempunyai disiplin yang kuat terhadap hidup, anda tidak akan lalai terhadap tanggung-jawab belajar. Pastikan anda peruntukkan masa untuk setiap mata pelajaran pada setiap hari jika anda mahu mencapai kegemilangan dalam semua mata pelajaran.

Keenam – Mencuba soalan tahun lalu
Pelajar cemerlang memperuntukkan masa untuk menjawa contoh soalan setiap hari. Ini akan membiasakan dirinya dengan corak soalan yang sering keluar dalam peperiksaan dan bagaimana menjawabnya. Pelajar yang hanya begitu kepada buku teks tidak akan lulus dengan cemerlang kerana mereka tidak biasa dengan corak soalan peperiksaan.

Ketujuh – Ulang sebanyak kali yang boleh
Setiap fakta yang dibaca akan terus diulang sebanyak yang mampu. Tidak ada had ulangan yang akn dilakukan, Selagi ada masa, anda boleh mengulangi apa yang telah dibaca biar pun anda sudah faham atau sudah mengingatinya. Semakin banyak anda membaca, semakin tinggi keyakinan diri anda untuk lulus dengan cemerlang.

Kelapan – Sentiasa menanya kalau tidak faham
Dekatkan diri dengan guru dan guna setiap kesempatan yang ada untuk menjawab kemusykilan anda. Biar pun anda sudah faham , anda masih boleh menanya. Ini akan menguatkan kefahaman dan ingatan anda. Anggapkan guru anda, kakak atau abang anda, kawan-kawan anda sebagai orang yang boleh membantu anda dalam hal ini.

Kesembilan : Berikan penumpuan pada pelajaran yang lemah

Jika anda lemah dalam bahasa Inggeris atau matematik, peruntukkan masa yang lebih untuk ulangkaji. Elakkan memilih mata pelajaran yang disukai dan abaikan mata pelajaran yang anda kurang suka. Buat tanda pada bahagian yang anda rasa perlu penumpuan lebih. Gunakan simbol dan lorekkan bahagian yang anda anggap penting. Jangan jadikan tidak faham, tidak ingat atau tidak pandai sebagai alasan untuk berhenti ulangkaji.

Ke sepuluh : Mengunjungi perpustakaan
Rapatkan dengan kawan yang mahu belajar. Perhatikan bagaimana mereka belajar dan semarakkan jiwa yang kuat seperti mereka. Tukar pendapat antara satu sama lain. Berikan penemuan dan berkongsi soalan yang anda buat dengan mereka. Ini akan mengaktifan suasana tolong menolong dalam haluan memajukan pelajaran masing-masing.

Ke sebelas : Menjadi model dalam rumah

Jadikan diri anda sebagai contoh kepada adik-adik lain. Beritahu mereka “Jangan membuang masa dengan aktiviti-aktiviti yang tidak menyumbang kepada masa depan.” Semakin anda memberi galakan untuk mereka , semakin tinggi semangat anda untuk menjadi contoh kepada mereka. Apa yang anda serukan akan menjadi panduan dalam hidup anda sendiri.

Ke dua belas : Imbangkan masa kokorikulum dan akademik
Jika anda berada dalam tahun peperiksaan , jangan terlalu menumpukan perhatian pada kokorikulum kerana ini akan melalaikan diri dalam bidang akademik. Jika anda mahu berjaya dalam akademik, anda perlu mempunyai masa ulangkaji yang cukup di rumah. Masa ulangkaji untuk SPM ialah dalam lingkungan 5 jam ke 6 jam sehari. Jika masa minima tersebut tidak dipenuhi, anda mungkin perlu berjaga malam atau bangun pagi.

Ke tiga belas : Belajar mengikut rentak sendiri
Jangan membandingkan diri dengan pelajar yang mantap dalam prestasi peperiksaan. Anda perlu mebgenal rentak sendiri dan pastikan anda mematuhi rentak tersebut. Jika anda seorang pelupa, pastikan anda mengatur masa ulangkaji kedua atau ketiga pada minggu-minggu yang akan datang. Jika anda perlukan bimbingan tambahan , dapatkan tuisyen.

Ke empat belas : Persiapan minda sebelum ulangkaji

Lelapkan mata untuk beberapa minit dan wawasankan hidup anda kelak. Apa yang anda hendak capai. Apakah corak hidup yang anda hajatkan. Apakah yang hendak anda berikan kepada ahli keluarga serta ibu bapa anda sebagai tanda kasih sayang dan terima kasih. Adakah anda berhajat hendak mengharumkan nama keluarga dan negara anda ? Apakah kejayaan peringkat remaja yang membanggakan diri anda dan keluarga anda? Bila anda membaca buku, kaitkan dengan hidup anda. Anda bukan sekadar mahu lulus cemerlang dalam peperiksaan , anda mahukan hidup yang baik dan berkualiti.

Ke lima belas : Elakkan gangguan emosi
Semua perkara yang merunsingkan dan mengganggu konsentrasi waktu belajar perlu diketepikan. Beritahu diri anda , “saya tidak relakan masa depan saya tergadai oleh okr yang remeh-temeh ini.” Sebaik pemikiran atau perasaan negatif timbul, tuliskan pada kertas . Layankan semua gangguan ini selepas peperiksaan. Anda boleh gunakan musik latar yang lembut untuk menjadikan suasana belajar lebih menyelerakan (jika sesuai).

Ke enam belas : Kurangkan kerja rumah tangga

Jika anda pada tahun peperiksaan , maklumkan hajat anda untuk berjaya dan minta adik-adik anda menolong anda dalam beberapa aspek kerja rumah tangga. Amalkan sikap tolong menolong dalam keluarga. Bila masanya mereka yang menduduki peperiksaan SPM, sama-sama menolong dirinya. Budaya berkongsi beban kerja rumah tangga seperti mencuci kasut, menyapu lantai dan lain-lain akan memberi lebih masa untuk anda belajar.

Ke tujuh belas : Rancangkan jadual ulangkaji setahun
Tetapkan ulangkaji anda sehingga bulan September. Sebulan sebelum peperiksaan , anda perlu siap ulangkaji. Pastikan setiap mukasurat dibaca, dan setiap soalan dijawab. Ini boleh dilakukan dengan membahagikan bilangan mukasurat buku dengan bilangan hari yang ada. Jika anda gagal mengulangkaji mukasurat berkenaan pada hari yang ditetapkanm pangkahkan dengan besar menggunakan pensil. Pastikan anda membaca mukasurat ini sebelum peperiksaan tiba. Tapi, sebelum anda membaca mukasurat yang terhutang, pastikan anda telah siap ulangkaji mukasurat yang ditetapkan untuk hari tersebut.

Ke lapan belas : Belajar menyesuikan diri dengan semua keadaan
Biar pun rumah anda bising, panas atau kurang selesa; ia tidak menjadi penghalang untuk anda mengulangkaji. Kadang-kadang , kita perlu belajar menyesuikan diri dengan kekurangan yang ada. Semakin mencabar keadaan anda , semakin besar ujian ketahanan diri anda. Beritahu diri anda , “biar apa yang berlaku, saya tetap dapat menjalankan tugas saya kerana saya seorang yang tahan lasak.”

Ke sembilan beas : Berhati-hati dengan kawan yang tidak sehaluan dengan anda 
Jika anda mahu belajar tetapi rakan-rakan anda tidak suka belajar. Mereka cuba mempengaruhi anda dengan seribu satu jenis kegiatan yang hanya membuangkan masa anda. Berani berkata “tidak” dan menolak mereka dengan lembut. Jangan sekali-kali menjadi mangsa kepada mereka kononnya anda tidak mahu melukakan hati mereka. Jika anda mengikut rentak mereka, anda akan melukakan masa depan sendiri.

Ke dua puluh : Terus belajar biar pun tidak menampakkan kemajuan
Jangan mengukur prestasi anda kerana tidak menampakkan kemajuan yang nyata dalam keputusan peperiksaan sekolah. Setelah berbulan-bulan anda bertungkus-lumus, anda mungkin mahu kemajuan dalam keputusan sekolah. Sebenarnya, penilaian sekolah tidak menggambarkan anda pasti akan lulus atau gagal dalam peperiksaan akhir tahun. Teruskan usaha dan jangan berhenti.

Ke dua puluh satu : Terokai bakat dan minat anda
Sambil anda berjuang untuk peperiksaan SPM, peruntukkan masa juga untuk bidang yang anda hendak ceburi. Mungkin anda minat dengan bidang kedoktoran, baca majalah dan bahan rujukan am yang berkaitan dengan cita-cita anda tersebut. Gunakan bakat anda untuk berbakti kepada keluarga atau sekolah anda. Jika anda minat dalam bidang kejuruteraan, peruntukkan masa untuk belajar membaiki kereta atau anda juga boleh menolong kawan anda membaiki kereta mereka. Kegiatan sedemikian menjadikan makna pembelajaran lebih nyata. Anda tahu mengapa anda belajar kerana anda mempunyai hala tujuan yang nyata.

Kesimpulan
Belajar adalah suatu seni. Jika anda tahu menguasai seni tersebut , anda boleh berjaya biar pun diri anda mempunyai beberapa kekurangan. Semoga lembaran ini menguatkan ikhtizam anda untuk mencapai prestasi yang lebih cemerlang dalam pelajaran.

Copy+paste : Tips Belajar
Sekian,
Assalamualaikum. :)
Good luck! 

Shining the Lightning
Syahirah Suhanna

@captainsuhanna